Program adaptacyjny
Problemy adaptacyjne występują u wszystkich dzieci, które po raz pierwszy zaczynają uczęszczać do przedszkola. U niektórych trwa to zaledwie chwilkę, a inne potrzebują dni a czasem tygodni, aby poznać i zaakceptować nowe miejsce, w którym na dodatek nie ma osób najbliższych. Wszystkie maluszki przeżywają stres przed nową i nieznaną sytuacją. Również dla Was to trudne i stresujące wydarzenie. Możecie pomóc sobie i swojemu Zuchowi w tych trudnych chwilach i ograniczyć stres do minimum. Umożliwiając jak najszybsze zaprzyjaźnienie się z nauczycielem i przedszkolem oraz „przyjazne” wejście w nową rolę „przedszkolaka”, rozwiejecie obawy swojego malucha. Wspólnie dajmy czas i warunki na poznanie i polubienie miejsca i ludzi tak, aby nasze pociechy wiedziały, że przedszkole to dobra zabawa, radość i bezpieczeństwo, a nie rozstanie.
Oto kilka pomocnych informacji i sposobów na złagodzenie stresu Waszego dziecka i rodzicielskich obaw.
Adaptację ułatwia:
- wewnętrzne przekonanie obojga rodziców, że przedszkole jest korzystne do prawidłowego rozwoju ich dziecka
- świadomy wybór placówki
- pozytywne, akceptujące nastawienie do przedszkola i personelu
- umożliwienie wcześniejszego poznania przedszkola przez dziecko
- częste kontakty dziećmi i z innymi dorosłymi
- uczenie samodzielności dziecka w codziennych sytuacjach
- zrozumienie dla stanów emocjonalnych dziecka i wspieranie go
- stopniowe wydłużanie pobytu dziecka w przedszkolu
- okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania
- czas na bycie z dzieckiem po odebraniu go z przedszkola
Rady dla rodziców:
- ciesz się i okazuj dziecku swoją radość z tego, że pójdzie do przedszkola
- pożegnanie powinno być krótkie: buziak i pa-pa
- nie składaj obietnic, których nie możesz dotrzymać np. nie mów, że idziesz do samochodu i zaraz przyjdziesz
- witaj i żegnaj swoje dziecko z uśmiechem
- nie pytaj od razu: co robiło, poczekaj aż samo Ci się zwierzy
- nie pytaj: co i ile zjadło, ani z kim się bawiło – powoduje to stres i niechęć do opowiadania
- pochwal je np. Byłeś dzielny/a. Jestem z Ciebie bardzo dumna
- okazuj dziecku radość, spokój oraz dodawaj otuchy
- uczestnicz w spotkaniach informacyjnych i zajęciach otwartych
- zorganizuj sobie czas na bycie z dzieckiem po odebraniu z przedszkola
- okazuj spokój, cierpliwość podczas rozstania i odbierania
Literatura:
E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska “Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatka i dzieci starszych”
J. Lubowiecka “Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola”