Program adaptacyjny

Problemy adaptacyjne występują u wszystkich dzieci, które po raz pierwszy zaczynają uczęszczać do przedszkola. U niektórych trwa to zaledwie chwilkę, a inne potrzebują dni a czasem tygodni, aby poznać i zaakceptować nowe miejsce, w którym na dodatek nie ma osób najbliższych. Wszystkie maluszki przeżywają stres przed nową i nieznaną sytuacją. Również dla Was to trudne i stresujące wydarzenie. Możecie pomóc sobie i swojemu Zuchowi w tych trudnych chwilach i ograniczyć stres do minimum. Umożliwiając jak najszybsze zaprzyjaźnienie się z nauczycielem i przedszkolem oraz „przyjazne” wejście w nową rolę „przedszkolaka”, rozwiejecie obawy swojego malucha. Wspólnie dajmy czas i warunki na poznanie i polubienie miejsca i ludzi tak, aby nasze pociechy wiedziały, że przedszkole to dobra zabawa, radość i bezpieczeństwo, a nie rozstanie.

Oto kilka pomocnych informacji i sposobów na złagodzenie stresu Waszego dziecka i rodzicielskich obaw.

Adaptację ułatwia:

  • wewnętrzne przekonanie obojga rodziców, że przedszkole jest korzystne do prawidłowego rozwoju ich dziecka
  • świadomy wybór placówki
  • pozytywne, akceptujące nastawienie do przedszkola i personelu
  • umożliwienie wcześniejszego poznania przedszkola przez dziecko
  • częste kontakty dziećmi i z innymi dorosłymi
  • uczenie samodzielności dziecka w codziennych sytuacjach
  • zrozumienie dla stanów emocjonalnych dziecka i wspieranie go
  • stopniowe wydłużanie pobytu dziecka w przedszkolu
  • okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania
  • czas na bycie z dzieckiem po odebraniu go z przedszkola

Rady dla rodziców:

  • ciesz się i okazuj dziecku swoją radość z tego, że pójdzie do przedszkola
  • pożegnanie powinno być krótkie: buziak i pa-pa
  • nie składaj obietnic, których nie możesz dotrzymać np. nie mów, że idziesz do samochodu i zaraz przyjdziesz
  • witaj i żegnaj swoje dziecko z uśmiechem
  • nie pytaj od razu: co robiło, poczekaj aż samo Ci się zwierzy
  • nie pytaj: co i ile zjadło, ani z kim się bawiło – powoduje to stres i niechęć do opowiadania
  • pochwal je np. Byłeś dzielny/a. Jestem z Ciebie bardzo dumna
  • okazuj dziecku radość, spokój oraz dodawaj otuchy
  • uczestnicz w spotkaniach informacyjnych i zajęciach otwartych
  • zorganizuj sobie czas na bycie z dzieckiem po odebraniu z przedszkola
  • okazuj spokój, cierpliwość podczas rozstania i odbierania

Literatura:

E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska „Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatka i dzieci starszych”

J. Lubowiecka „Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola”